Saturday, December 4, 2010

REALISTIK ATAU IDEALISTIK??


Bismillahirrahmanirrahim..

Salam,
saya menulis lagi,,moga Allah berkati.
salah satu hobi saya adalah merenung kejadian2 dan peristiwa yang berlaku kemudian berfikir sejenak.. Ada beberapa peristiwa yang menarik diri saya untuk menulis tentang tajuk ini. ANTARA REALISTIK DAN IDEALISTIK. Ramai orang mempunyai tafsiran berbeza tentang perkataan ini.. Saya pun masih ragu2 dengan perkataan BOMBASTIK ini...

Idealistik lebih menjurus kepada harapan kita untuk menjadikan sesuatu sesempurna mungkin. Realistik lebih menjurus kepada kenyataan yang terjadi.

Tuesday, October 26, 2010

Perbincangan Umum Tentang Al -Jihad dalam Islam

Bismillahirrahmanirrahim,

Memandangkan salah satu rukun umat islam yang paling ampuh ini dirobek2 oleh para orientalis dan mereka yang dengkikan Islam dengan bermacam2 pemikiran sesat dan tafsiran melampau, hari ini,, saya ingin menulis dan mengajak para pembaca berfikir sejenak di ruangan post ini. Semoga memberi manfaat kepada para pembaca khususnya dan umat islam serta dunia amnya..

Al- Jihad bermaksud mengorbankan segala tenaga dan usaha ke jalan mempertinggikan kalimah Allah dan mendirikan satu masyarakat Islam. Mungkin jika anda soroti kisah perjuangan rasulullah SAW dan para sahabat rha, anda akan dapati bahawa pada permulaannya mereka berdakwah secara rahsia, kemudian barulah dibenarkan untuk berjuang setakat untuk mempertahankan diri.

Tuesday, October 19, 2010

Tangisan buat Umat..

Assalamualaikum,,

Bismillahirrahmanirrahim,

Kumulai kalam penulisan kembali..


Aku terkenang kisah lalu,
Ketika Islam masih dijulang tinggi,
Ketika Abu Bakar tegas dengan fitnah pemusnah agama
Ketika Umar Al-Khattab melaungkan kalimah Jihad
Ketika Umar Abdul Aziz merisaui rakyat.
Ketika Salahuddin merempuh Baitul Maqdis
Ketika Al - Fateh menumbangkan Constantinople.
Ketika kesejahteraan tidak mampu dicabar.
Namun, aku masih berangan....

Wahai umatku,
hari ini kita dicaci walau bukan seperti dibenci
mereka sedang mencuri walau tuan masih berdiri..
mereka sedang membunuh walau tanpa pedang yang terhunus..

Friday, September 24, 2010

Masalah kita..

Bismillah..

Sahabat - sahabat yang dihormati sekalian,

Apabila ditanya tentang MATLAMAT hidup, lalu kita katakan matlamat hidup kita adalah menggapai keredhaan Allah semata. Lalu apabila ditanya lagi apa PRINSIP hidupmu, lalu kita sekali lagi katakan ISLAM sebagai Prinsip Sebenarku..

Namun pernah tak sekali kita renungkan setiap apa yang kita perkatakan serta iqrarkan. Atau hanya satu pendustaan untuk matlamat kepada selain Allah SWT. Betapa perjuangan ini penuh agenda kemunafikan!! Nauzubillah..

'KITA TERLALU JAUH DARI LOT SEBENAR'
Dulu, moto itu yang selalu dilaung - laungkan, namun hanya tinggal kata2. Perjuangan yang langsung tidak berasas. Istilah ini selalu digunakan untuk menggambarkan betapa jauhnya kita dari apa yang kita gariskan dalam sesuatu Amal Islami.

Friday, July 23, 2010

Ke arah sebuah kesatuan sebenar

Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat

Kami dicadangkan mengupas tentang peribahasa ini. Secara logiknya,ramai orang bersetuju kesepakatan dan penyatuan merupakan satu kemestian untuk melihat sesuatu bebanan dapat dijalankan secara terancang dan efektif. Namun, pencarian kita masih lagi berbentuk persoalan dan teka- teki. Apakah formula penyatuan yang paling berkesan?? Cuba anda fikir dan kaji secara teliti.


Kalau hari ini, kita banyak menjadi Pak Turut, biarlah pekerjaan itu meningkat ke satu tahap lagi, Pak Pikir, kalau kali ini, kita telah sedia menjadi Pak Pikir, biarlah peningkatan itu berterusan ke satu tahap lagi iaitu Pak Buat.


Jadi, rase-rasenye, apakah rumus yang terbaik...

Tuesday, June 8, 2010

Aku seorang musafir..


Bismillah..


Aku menulis lagi..
Harap kita sama2 renung2kan...
Hidup di dunia ini hanya sementara dan akhiratlah sebenarnya yang kekal abadi. Namun ramai manusia bercita-cita jauh hingga melangkaui ajal dan maut yang sentiasa menjengah. Ramai anatara kita hari ini terlalu sibuk mengumpul harta, kesenangan dunia, kemasyhuran dan kemegahan tanpa langsung meragui untuk apa semua ini. Kita tidak pernah terdetik untuk duduk sebentar menghitung yang mana satu saham akhiratku.

Daripada Anas ra, rasulullah SAW bersabda yang bermaksud; "Ketahuilah bahawa dunia ini mal'unah (dilaknat ) kecuali zikrullah dan orang yang berilmu serta mempelajari ilmu."
Demikianlah Rasulullah SAW menyifatkan dunia ini yaitu bukanlah sesuatu yang berharga yang boleh kita kumpulkan atau perjuangkan. Di sisi Allah SAW ia adalah hina. Justeru dunia ini dikutuk jika ianya diraih tanpa ada hubungkait dengan akhirat. Jadikanlah ia sebagai modal@jambatan@alat untuk kita meraih keabadian yang hakiki. Kendalikanlah dunia ini dengan penuh teliti kerana kelak kita akan merana tatkala diperhitungkan di hadapan Allah Taala. Telitilah dengan menimbang soal halal haramnya. Uruskanlah ia dengan benar seperti kehendak syariat.

Sunday, June 6, 2010

Kekeliruan masjid Al- Aqsa dan Dome of The Rock



Melihat pada gambar di atas, tentunya ramai yang menyangka bahawa masjid di atas adalah Masjid Al-Aqsa. Jika diperhatikan denga teliti, kita akan dapat melihat sebuah lagi kubah berwarna hijau yang kelihatan agak samar-samar. Percayalah, kubah yang berwarna hijau itulah Masjid Al-Aqsa yang sebenarnya.

Masjidil Aqsa merupakan kiblat pertama bagi Umat Islam sebelum dipindahkan ke Kaabah dengan perintah Allah SWT. Kini ia berada di dalam kawasan jajahan golongan 'Bintang Enam'. Dalam keadaan yang demikian, pihak mereka telah mengambil kesempatan untuk mengelirukan Umat Islam dengan mengedarkan gambar Dome of The Rock sebagai Masjidil Aqsa. Tujuan mereka hanyalah satu, iaitu untuk meruntuhkan Masjidil Aqsa yang sebenarnya. Apabila Umat Islam sendiri sudah terkeliru dan sukar untuk membezakan Masjidil Aqsa yang sebenarnya. Maka semakin mudahlah tugas mereka untuk melaksanakan perancangan tersebut.

Monday, May 31, 2010

Nasib 2 wartawan, 6 relawan M'sia belum diketahui

Bismillah..
Dua belas rakyat Malaysia disahkan berada di kapal Mavi Marmara - kapal utama flotila enam kapal yang ditugaskan menghantar bantuan kemanusiaan ke Semenanjung Gaza yang diserbu dan diserang oleh tentera rejim Israel.
Mereka termasuk dua wartawan sebuah televisyen berbayar di Malaysia.
Mereka adalah sebahagian daripada misi 11 anggota yang dinamakan Lifeline4Gaza, yang mengambil bahagian dalam 'Flotila Kebebasan' bagi membawa bantuan kemanusiaan ke Semenajung Gaza.

Adalah dipercayai Lifeline bukan badan kemanusian tunggal dari Malaysia yang terbabit, kerana ada beberapa kumpulan yang bergerak secara berasingan dengan kapal yang lain.

Jurucakap Lifeline4Gaza, Dr Hafidzi Mohd Noor berkata sembilan daripada mereka adalah sukarelawan dari enam NGO dari Malaysia.

Sunday, May 30, 2010

SELAMAT BERCUTI!!!



Bismillah..
sebenarnye post ni tak sepatutnya tulis dah sebab dah lama cuti tapi cume nak ucap juga pada rakan - rakan yang mengenali saya. Tak kenal pun buat2 kenal la..haha.

Peringatan sedikit untuk kawan2, Jangan buang masa dengan benda - benda yang tak faedah,

"
Rebutlah peluang lima perkara sebelum datang lima perkara yang lain,iaitu masa mudamu sebelum datang hari tua, masa sihatmu sebelum kamu dilanda sakit, masa kayamu sebelum kamu jatuh papa, masa lapangmu sebelum datangnya waktu sibuk, DAN MASA HIDUPMU SEBELUM DATANG SAAT KEMATIAANMU.(tersilap caps lock pulak..hehe)"
At-Tirmidzi

Masa itu Usia..
Semua manusia tak tahu berapa banyak masa yang diberi kepadanya..

Thursday, May 20, 2010

SABAR.. Khabbab Al-Arrat



عن أبي عبدِ اللهِ خَبَّابِ بْنِ اْلأرَتِّ رضي الله عنه قال ؛ شَكَوْنَا إلى رسولِ اللهِ صلى اللهُ عليه وسَلَّمَ وَهُوَ مُتَوَسِّدٌ بُرْدَةً لَهُ في ظِلِّ اْلكَعْبَةِ ؛ فقُلْنَا أَلاَ تَسْتَنْصِرُ لَنَا ؟ ألاَ تَدْعُوْ لنَا ؟ فقال ؛ قد كان مَنْ قَبْلَكُمْ يُؤْخَذُ الرَّجُلُ فيُحْفَرُ له في الأرض فيُجْعَلُ فيها ثُم يُؤْتَى بالمِنْشَارِ فيُوْضِعُ على رأسِهِ فيُجْعَلُ نِصْفَيْنِ و ُيمْشَطُ بأمْشاطِ اْلحَدِيْدِ ما دُوْنَ لَحْمِهِ و عَظْمِهِ ما يَصُدُّهُ ذلك عن دينه ؛ و اللهِ لَيُتِمَّنَّ اللهُ هذا الأمرَ حتَّى يَسِيْرَ الرَّاكِبُ مِنْ صَنْعَاءَ إلى حَضْرَ مَوْتَ لاَ يَخَافُ إلاَّ اللهََ وَ الذِّئْبَ على غَنَمِهِ وَ لكِنَّكُمْ تَسْتَعْجِلُوْنَ ؛


Terjemahan : Dari Abi Abdillah Khabbab bin Al Arat Rha. telah berkata : Kami telah mengadu kepada Rasulullah saw sedang baginda berbaring di bawah lembayung Kaabah berbantalkan selindangnya . Lantas kami berkata : Apakah tidak Engkau memohon kemenangan [ pertolongan ] bagi pihak kita ? Apakah tidak Engkau berdoa bagi [ kejayaan ] kita ? Lalu Nabi saw menjawab : Sesungguhnya terdapat pejuang sebelum kamu yang ditangkap lalu digali lubang dan ditanam separuh badan kemudian dibawa datang gergaji lalu diletakkan di atas kepalanya maka dibelah sehingga terbelah dua dan ia disikat dengan sikat besi sehingga meluruhkan daging dan tulangnya namun [ penyiksaan itu ] tidak memalingkan ia dari agamanya . Demi Allah ! Pasti sahaja Allah swt akan menyempurnakan agamaNya sehingga seseorang yang berkenderaan dari Sana'a ke Hadhra maut tidak lagi takut melainkan hanya kepada Allah swt . dan Serigala yang mengancam kambingnya . Namun begitu .... kamu terlalu gopoh ! Hadis Riwayat Imam Bukhari rhm . dalam satu riwayat yang lain : Baginda baring [ istirehat ] berbantalkan selindangnya padahal kita sedang berhadapan dengan ancaman dahsyat dari golongan Musyrikin.

Tuesday, April 20, 2010

Jangan Bimbang...Allah MAHA PENGAMPUN

Bismillah

Baru habis xam da..kali ni aku nak kongsi dengan sahabat2 tentang persoalan dosa dan taubat.

"Bertaubatlah kamu wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung"( Surah an- Nur :31 )

" Sesungguhnya Allah menyukai orang - orang yang bertaubat dan menyukai orang - orang yang mensucikan diri ( dari dosa )"
( Surah Al- Baqarah : 222 )


Allah SWT menyukai orang - orang yang bertaubat kerana ia suatu bukti bahawa manusia itu tidak lalai akan dosanya, dan setiap kali dia terkhilaf atau berdosa dia segea menyesali dan lantas mendampingi Allah SWT sambil memohon keampunan dari Allah SWT.

Andai kita melakukan dosa sebesar mana sekalipun, Allah akan mengampunkan dosa tersebut dalam sekelip mata sahaja sekiranya kita bersungguh ingin bertaubat. Allah MAHA PENGAMPUN lagi MAHA PENYAYANG.

Ada satu kisah yang boleh dijadikan pedoman:

Friday, April 2, 2010

Bila BUDAK DESA berceloteh..(buat sahabat seperjuangan)


Bismillahirrahmanirrahim..

Bila berbicara, aku bimbang mereka tak endah aku. Al - maklumlah, 'BUDAK DESA' lah bos..Tapi aku terpaksa menulis sebab aku nak berbicara kepada MEREKA..


Wahai sahabatku,
Kenapa mesti mengeluh
Kenapa mesti menyesal
Adakah kerana kamu sedang dipilih Allah
antara sekalian umat manusia.
Atau adakah kerana adat jalannya yang berliku??
Lupakah kamu kepada matlamatmu??
Allah..

Wahai sahabatku,
Kamu belum diuji seperti MEREKA
mereka ada yang digergaji sampai terbelah dua.
mereka ada yang didera dengan besi panas.

Tuesday, March 30, 2010

TINTAKU MULAI PUDAR: antara prinsip dan alasan..



Bismillahirrahmanirrahim..


Aku mula menulis lagi..saat ini, aku hanya tertumpu kepada satu idea sahaja. Aku mahu menegur diriku dan berkongsi dengan sekalian sahabat. Mungkin pandanganku kelihatan keras tetapi ia bagus untuk orang yang disasarkan kerana sepatutnya telah selevel dengannya..

TEGAS DALAM PRINSIP


Seorang pendakwah perlu sentiasa bertegas dengan prinsip yang dibawa supaya tidak mudah dibawa hanyut oleh suasana yang dibentuk oleh maksiat. Apabila seorang pendakwah benar2 mahu membawa sinar islam ke dalam hati2 yang sedang tidur atau ke dalam hati yang benar2 sedang mati terkaku, maka perlulah segera bersedia dalam setiap penjuru..

Mesti ramai sahabat - sahabat tertanya - tanya ape sebenarnya yang ingin kusampaikan. Memang benar seorang pendakwah perlu menghadapi pelbagai situasi yang pelik dan aneh serta berhadapan dengan pelbagai jenis mad'u. Namun, ramai sahabat - sahabat da'i telah kecundang kerana tidak tegar dengan prinsip dan kadang - kadang kelemahan ini akan menyebabkan mereka ( termasuk aku ) kecundang tanpa prinsip yang istiqamah.

Friday, February 26, 2010

RASULULLAH DAN PENGEMIS BUTA..

Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta hari demi hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata "Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya". Setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya hingga menjelang Beliau SAW wafat. Setelah kewafatan Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.


Suatu hari Abu bakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau bertanya kepada anaknya, "anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan", Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya, "Wahai ayah engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sunnah saja". "Apakah Itu?", tanya Abu bakar r.a. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana", kata Aisyah r.ha.

Friday, January 8, 2010

Cinta itu Apa??


Bismillah..
Hari ni seorang sahabatku bertanya,
Mastermind, aku nak tanye kau..ape pandangan ko tentang cinta?
Lalu aku tersenyum dan cuba mencari satu jawapan yang terbaik buat sahabatku..Sememangnya kalau aku membincang persoalan hukum secara detail, ia akan memberontak dan membantah secara diam- diam, mungkin...
Tam (bukan nama sebenar ), bayangkan aku memasuki satu dewan yang dipenuhi dengan manusia yang pelbagai ragam, yang pakaiannye pelbagai...
Lalu aku naik ke pentas dan aku diajukan soalan tentang ape itu cinta..
Lalu aku menjawab “cinta itu GEJALA!!”..mungkinkah hadirin yang melihatku bersetuju denganku?? Tidak.. malah mereka akan memberontak tanpa mendengar penjelasanku..
Aku tukarkan keadaannya pula..

Monday, January 4, 2010

Hidup ini satu perjuangan

Bismillah..

Saya tertarik dengan sebuah lagu yang tiba2 terjumpa kat dalam list2 lagu dalam laptop..
Lirik die hebat..orang muda skang kate KAWWW!!
Saya ulang2 lagu ni sampai last sekali saya rase sedih sbb saye banyak buang mase..
Saya teringat balik perjalanan nabi Allah Ibrahim dalam perjalanannye mengenali tuhan..
hingga terakam dalam AL-QURAN..


وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ (٧٥)فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ (٧٦)فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لأكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ (٧٧)فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (٧٨)إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (٧٩)وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ أَتُحَاجُّونِّي فِي اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِي وَلا أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِ إِلا أَنْ يَشَاءَ رَبِّي شَيْئًا وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا أَفَلا تَتَذَكَّرُونَ (٨٠)