Ads 468x60px

Thursday, September 24, 2009

Usrah itu maksudnya Keluarga

Bismillah..


Sewaktu hari raya ketiga..kami ahli keluarga yang laki2 ni pergi berkelah bersama ayah kami.. Naik bot pergi tengah laut. Laju jugak..lagi2 bile lawan ombak..melompat2 bot..aku kat depan skali. Harga minyak pergi balik makan rm50 daa..


Sampai kat tengah laut, bot berhenti. Kami start fishing2 pakai tali pancing.. Ini merupakan first tyme mancing kat tengah laut. Mule2 macam susah tapi sebenarnya mudah.. Letak je umpan dapat ikan. Macam cedok ikan mati je..mudah..hehe.. Bile dah start masuk tengahari, suasana kering..angin dah tak bertiup, mulelah start mabuk2 laut. Nak muntah lah..lagi2 bile ikan pun dah tak dapat. Tapi, bile dah dapat..tibe2 je mabuk hilang..hehe.



Tiba2, adikku dengki ( nampak kat mulut je la..), sebab aku dapat ikan besaw2. bila dapat ikan dia kate "Aduish, dapat ikan kecik je..". Ayahku pun menyahutlah "bersyukurlah..". Suasana senyap seketika.. Nampak stail sume dah buat muke daa.. Ayahku diam sekejap..



Ayahku memulakan bicara " iman ini sebenarnya rumit dan bukan dapat dihuraikan secara teori je.. cakap spontan macam tu boleh menunjukkan tahap iman sebenarnya.. Iman ini beginila..iman ini begitula..itu semua teori je..iman sebenarnya adalah sejauh mana kita meletakkan pada pengamalan kita..". Noktah!! complete..


haha..kan dah kene ceramah tapi best sebab aku dapat sesuatu hari ini.. Ikan kami kumpul banyak2 sampai ke tengahari, kemudian pulang.. Mase balik aku pikir macam2, tengok laut yang luas, aku rase kagum. Tengok atas..kat langit lagi luas, aku lagi kagum. Subhanallah!! aku kerdil.. Kehidupanku hanya menempati satu juzu' kecil dari ruang waktu dan tempat di alam ini.


Seronoknya usrahku kali ini..



::Iman juga boleh dipertingkatkan melalui penelitian terhadap alam tuhan.


Subhanallah walhamdulillah walailahaillallah wallahuakbar..

No comments:

Post a Comment