Ads 468x60px

Sunday, August 30, 2009

Suatu Pagi Di Bulan Ramadhan



Malam beransur – ansur meninggalkan kami, siang mengengsot dengan penuh tertib. Tatkala kepala fajar menampakkan diri, muazzin mula melaungkan kata – kata dakwah terbesar. Seruan azan yang mendayu seolah – olah masuk ke telingaku seiring dengan maksudnya. Pagi itu aku merasa tenang, alunan azan menjalar ke seluruh tubuhku, kemudian memecahkan tembok pertahanan mengantukku. Aku mula teringat kata- kata ustaz Azman, “ Orang yang tarik selimut waktu orang azan, selimut tuh dah jadi kulit babi”. Alamak!!. Aku bingkas bangun dari katil tempat lenaku sepanjang malam. Jijik la pulak.

Aduish!!hari ni tertinggal sahur la…,”rungutku kekesalan.

Dengan penuh perasaan malas ditambah pula dengan rantai- rantai besi si syaitan durjana yang mengikatku ketika tidurku, aku melangkah longlai ke bilik air. Sesampai di bilik air, paip air kubuka perlahan – lahan. “Err, sejuknya air ni. Nak ambil wudhu’ tak ni” bentakku sendirian. “ No way, no way..bisikan syaitan ni!! Sejuk pun sejuk la”. Aku mula mengambil wudhu’ dengan penuh tertib. Kumulai dengan yang sunat dan ku akhiri dengan yang wajib. Air yang membasahi anggotaku bertungkus-lumus mengalir ke seluruh kawasan wudhu’ tanpa meninggalkan seinci pun seolah- olah berteriak kepadaku “mulakanlah harimu dengan kejayaan!!”. Senyuman mula terukir.

Aku mula mengorak langkah ke surau Kolej Pahlawan. Ku percepatkan langkah, bimbang muazzin tidak menungguku. “kalau masbuk, pahala sikit,” fikirku sendirian sambil mengerutkan dahi. Bilikku semester ini dah semakin jauh dari sebelum ni. Langkahku bertambah laju, seolah – olah seperti orang yang mengejar buah hati yang sedang merajuk.

Apabila sampai di perkarangan surau, kulihat satu suasana yang menakjubkan, pelajar muslim berpusu-pusu ke surau yang kecil saiznya. Berbaju melayu, berjubah, serta berkopiah. Aku terasa kerdil. Dari raut wajah mereka, jelas kelihatan kesungguhan mereka mengabdikan diri pada Yang Esa. Aku terasa kecil namun aku masih merasa takjub. Adakah aku berada di pesantren – pesantren atau aku berada di pondok-pondok tradisional? Yang di dalamnya, penghuninya sentiasa berlumba – lumba membuat kebaikan. Mereka saling berdengki antara satu sama lain.

Allahuakbarullahuakbar!!..” iqamat yang dilaungkan muazzin menyentak lamunanku. Perasaan takjubku masih berbaki. “Subhanallah!!..” Suasana pagi itu benar – benar mengharukan. Teraturnya Islam dalam mengatur kehidupan pagi umatnya..ILUVISLAM!!


nota kaki::
Esok nak bangun SAHUR..Lapar daa~~

No comments:

Post a Comment